Poker!! part II

Na een lange tentame week ben ik er weer. En zoals ik jullie heb beloofd komt er weer een nieuwe uitleg over het pokeren. Vandaag gaan we wat dieper in op het kansbereken. Kansbereken is een pittig onderdeel van pokeren dus… goed opletten deze keer. Bij read the rest of this entry staat het allemaal weer. Veel succes!!

Kansberekening is een grote factor bij het pokeren. Je beslissing valt of
staat met het berekenen van de kansen. De kans om een straat of een flush te
krijgen, de kans om een 3 of a kind te krijgen bij de flop en de kans om
twee paar te krijgen zijn allemaal belangrijke factoren bij het pokeren.
Kennis van deze kansberekening is de sleutel naar de overwinning!

Om het allemaal wat duidelijker te maken zal ik eerst een aantal
veelgebruikte termen verklaren.

Flop: De eerste 3 open kaarten op tafel die iedereen mag gebruiken.

Turn: De vierde open kaart die op tafel komt.

River: De vijfde en laatste open kaart die op tafel komt.

Outs: Het aantal kaarten wat nog in de stock zit waar ik mijn kaarten die ik
in mijn hand heb kan verhogen. (Ik had vier harten bij de turn, ik had dus
nog negen outs die voor een flush konden zorgen)

Pot odds: De kansen die je hebt wanneer je de huidige pot analyseert tegen
de inzet die je moet doen. Er zit al 50 euro in de pot en ik hoef maar 5
euro in te zetten om mee te gaan, mijn pot kansen zijn dus goed wanneer ik
die flush krijg.

Bet odds: De kansen die je hebt wanneer je het aantal spelers evalueert die
meegaan (callen). Met een kans van 20% dat ik de flush krijg en wetende dat
alle 6 de spelers meegaan met mijn inzet zijn mijn Bet odds goed.

Bij Texas Hold’m gebruik je het meeste de outs en de pot odds. Dit is tevens
het startpunt voor diegene die het berekenen van de kansen onder de knie wil
krijgen. In dit artikel bespreek ik dan ook de outs en de pot odds.

De kansberekening bij de outs is vrij simpel. Men deelt het aantal outs wat
men al in de hand heeft en op tafel ligt door het aantal kaarten wat nog in
het spel is en die je niet ziet.

Ik heb een paar vrouwen in mijn hand en op tafel ligt koning, boer,tien en
een vier. Nu bereken ik het aantal outs bij de river. (Er komt dus nog 1
kaart) Ik heb kans op een 3 of a kind (met de vrouwen) en ik heb er zelf 2
in mijn hand, er zijn dus nog 2 outs op de 3 of a kind. Maar ik heb ook nog
meer kansen. Een aas of een 9 levert mij immers een straat op. Er zijn nog 4
negens en 4 azen in het spel. Deze opgeteld bij de 2 outs die ik kan krijgen
op de 3 of a kind heb ik dus 10 outs.

Deze 10 outs moet ik dus delen door het aantal kaarten wat nog in het spel
ligt. Er zitten nog 46 kaarten in het spel, 2 heb ik er in mijn hand en 4 op
tafel dus 52-(4+2)= 46. Dan wordt de berekening dus 10/46 x100%= 21,74%.
Dit is dus mijn kans op een 3 of a kind of een straat.

Pot odds zijn net zo simpel te berekenen als de outs. Je vergelijkt je out
percentage met de grootte van de pot. Wanneer je kansen groter zijn dan de
verhouding van een bet tegen de pot dan is het slim om mee te gaan, zijn je
kansen kleiner dan is het verstandiger om te passen. De verhouding van
bet/pot is niets anders dan de pot gedeeld door de inzet die je tegenstander
plaatst.

Zoals hierboven beschreven had ik dus 21,74% kans om een 3 of a kind of
straat te vormen. Nu zet mijn tegenstander 5 euro in. In de pot zit op dit
moment 50 euro. Door dus 5 euro in te zetten kan ik 50 euro winnen oftwel
door 10% van de pot in te zetten kan ik 100% winnen. Wanneer je dit
vergelijkt met mijn out percentage, 21,74%, is het dus verstandig om mee te
gaan met de inzet van mijn tegenstander.

Vergeet dus niet dat kansberekening een cruciaal onderwerp is bij het
pokeren. Het lijkt misschien moeilijk zo op het eerste gezicht maar dat is
het niet. Het is gewoon een kwestie van logisch denken. Wanneer je het even
niet meer weet lees dit artikel dan nog eens door.

6 reacties op Poker!! part II

  1. postmen zegt:

    Je hebt er weer een heel verhaal van gemaakt haha.

  2. Jobk zegt:

    ja ik denk na zo lang niets posten mag dat wel weer een keer!

  3. Meurby zegt:

    Volgende week neem ik tijdens het potje pokeren maar mun rekenmachine mee !

Geef een reactie

